Cukrzyca chorobą cywilizacyjną

Mój-Dietetykjablko

Czy wiesz jak możesz zminimalizować ryzyko wystąpienia tej choroby?

Cukrzyca jest jednym z poważniejszych problemów zdrowotnych dzisiejszych czasów. Szacuje się, że cierpi na nią prawie 3 mln Polaków, natomiast ok 750 tys. nie zdaje sobie z tego sprawy. Wynika to z rzadkiego i niechętnego wykonywania badań kontrolnych oraz braku widocznych objawów choroby w początkowym jej etapie. Przyczyną cukrzycy jest brak lub niedobór w organizmie insuliny – hormonu regulującego poziom glukozy we krwi. W obecności insuliny, glukoza, której stężenie we krwi rośnie po posiłku, traktowana jest jako materiał odżywczy i energetyczny. Natomiast w przypadku braku insuliny, nadmierna ilość glukozy w ludzkim organizmie wywołuje liczne szkody, które objawiają się notorycznym uczuciem zmęczenia, wzmożonym pragnieniem oraz wielomoczem.

Czy cukrzyca = otyłość?

Istnieje istotny związek między otyłością a cukrzycą typu 2, której przyczyną jest upośledzenie wydzielania i zmniejszenie wrażliwości naszego organizmu na insulinę. Ta tak zwana „insulinooporność” powodowana jest przez otyłość. Zwiększona produkcja kwasów tłuszczowych, a co za tym idzie gromadzenie tkanki tłuszczowej w obszarze brzucha, prowadzi do utleniania tłuszczów w mięśniach i wątrobie, co z kolei hamuje wydzielanie glukozy. Taki stan prowadzi do większego wydzielania insuliny przez komórki trzustki i do wyczerpania jej zapasów. Otyłość prowadzi także do zwiększenia objętości komórek tłuszczowych, co w połączeniu z niewielką aktywnością fizyczną uniemożliwiają prawidłowe działanie glukozy.

Cukrzyca typu 2

Zdiagnozowana została u 90-95% wszystkich chorych cierpiących na cukrzycę i dotyka zwłaszcza osób dorosłych (w przeciwieństwie do cukrzycy typu 1). Mimo, że w powstawaniu choroby mogą brać udział uwarunkowania genetyczne, jednak czynniki środowiskowe w większym stopniu determinują jej rozwój.

Według Światowej Organizacji Zdrowia otyłość trzykrotnie zwiększa ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2, a ponad 90% chorych to osoby otyłe. Warto także zwrócić uwagę, że prawdopodobieństwo wystąpienia choroby rośnie nie tylko w miarę zwiększenia ogólnej masy ciała. Ważne jest także rozmieszczenie tłuszczu. Największym ryzykiem obarczone są osoby z otyłością typu brzusznego.

Kontroluj obwód pasa!

Wartość powyżej 88 cm u kobiet i 102 cm u mężczyzn wskazują na otyłość brzuszną. Łatwe i szybkie określenie typu otyłości to stosunek obwodu talii i bioder, czyli tzw. wskaźnik WHR: Jeśli stosunek ten będzie większy bądź równy 0,85 w przypadku kobiet i 1,0 w przypadku mężczyzn, oznaczać będzie otyłość typu brzusznego (tzw. jabłko). Jeśli natomiast wartości będą mniejsze niż 0,85 u kobiety i 1,0 u mężczyzny to wskaźnik będzie wykazywał otyłość pośladkowo-udową (tzw. gruszka).

Rola węglowodanów w diecie cukrzyka

Po każdym posiłku (także u osoby zdrowej) rośnie poziom glukozy we krwi. Szczególnie istotne jest to w przypadku osób cierpiących na cukrzycę, gdyż niewłaściwy dobór składników odżywczych (wybór węglowodanów prostych, np. słodyczy) może powodować bardzo szybki wzrost glukozy we krwi, który wywołuje konieczność podania insuliny. Ponieważ zawartość węglowodanów w żywności jest mocno zróżnicowana opracowano system wymienników węglowodanowych (WW), który ułatwia ich kontrolę. Ilość wymienników ustala się biorąc pod uwagę poziom glukozy we krwi, dawki insuliny oraz aktywność fizyczną.

Wymiennik węglowodanowy

Jest to porcja produktu żywnościowego, podana w gramach, która odpowiada 10 g węglowodanów łatwoprzyswajalnych (skrobia, sacharoza, laktoza) i 12 g cukru.

Wymienniki węglowodanowe w praktyce

Korzystając z wymienników węglowodanowych należy pamiętać, żeby posiłki każdego dnia zawierały takie same ilości wymienników, a także żeby zamieniając produkty wybierać produkty z tej samej grupy np. makaron na kaszę, mleko na jogurt.

Planując swoją dietę pamiętaj, żeby owoce uzupełniały jadłospis do ustalonej liczby wymienników. Ze względu na większą kaloryczność i szybsze wchłanianie węglowodanów w porównaniu z warzywami, powinny być ustalane w ostatniej kolejności.

Przykłady wymienników węglowodanowych, 1 WW to:

  • Szklanka (250 ml) mleka 2% tłuszczu,
  • Kromka (30 g) chleba razowego,
  • 2 łyżki (20 g) płatków owsianych,
  • Jabłko średniej wielkości (100 g),
  • Połowa banana (70 g),
  • Średniej wielkości ziemniak (65 g),
  • Dwie średniej wielkości marchewki (100 g),
  • Jeden cukierek typu krówka (10 g).

Dieta jest podstawą w terapii osoby cierpiącej na cukrzycę. Wymaga ona od pacjenta dużej kontroli i samodyscypliny. Brak właściwego sposobu odżywiania może skutkować m.in. chorobami układu sercowo-naczyniowego, zmianami w siatkówce oka, niewydolnością nerek, impotencją lub tzw. stopą cukrzycową. Zastanów się czy warto złą dietą doprowadzić do nadwagi lub otyłości, a co za tym idzie zwiększyć ryzyko wystąpienia cukrzycy.

Justyna Walerowska – dietetyk

  • Ewa

    ___________________________________________________________________________

    PRZY CUKRZYCY WAŻNYM
    JEST, ABY DOSTOSOWAĆ
    ODŻYWIANIE DO TABEL
    Z TZW. NISKIMI
    WĘGLOWODANAMI:

    Są to węglowodany, które po
    spożyciu podnoszą poziom cukru we krwi maksymalnie do 26% wzrostu, czyli nie
    nadwyrężają trzustki. Jemy niskotłuszczowo, 0%
    negatywnych toksyn, energetyczne węglowodany wyłącznie nie
    przekraczające po spożyciu dozwolonej granicy; czyli 26% wzrostu. Pokarmy o
    właściwym doborze białek, oraz co
    niezmiernie istotne, nie zawierające toksyn spowalniających i zatruwających
    nasze organizmy.

    CHORUJĄC NA
    CUKRZYCĘ POWINNIŚMY ZATEM,
    REALIZOWAĆ DIETĘ:

    Wg tzw.
    NISKICH
    WĘGLOWODANÓW TJ. DO 26%
    WZROSTU, i nie chodzi bynajmniej o ilość czy o to, że są cukry proste
    lub złożone. Chodzi o to, aby klasyfikować węglowodany wg wzrostu poziomu cukru
    jaki powodują we krwi po spożyciu. Nie uwzględniają tego wymienniki ww
    węglowodanowe, które pokazują wyłącznie ilości węglowodanów jako ilości, a nie
    uwzględniają jakości.

    TABELE; DOZWOLONE ORAZ
    ZAKAZANE DOPEŁNIAJĄ WŁAŚCIWEJ
    IDENTYFIKACJI PRAWD PRZYRODNICZYCH:

    Dostosowanie się do tabel zalecane i dozwolone pozwala
    w 2-3 dni ustabilizować poziom cukru we
    krwi i nie jest to trudne.

    PAMIĘTAJMY, ŻE POZIOM
    CUKRU WE KRWI
    NIE PODNOSI ANI
    POWIETRZE, ANI WODA
    MINERALNA, LECZ ZJADANE
    WĘGLOWODANY:

    Taki sposób odżywiania jest
    skuteczny i warto go zastosować od zaraz. Ostatnie słowo,
    co oczywiste należy zawsze do naszego lekarza rodzinnego.

    WAŻNE.

    GLUKOZA NATURALNA;
    TO RYŻ, WSZYSTKIE
    KASZE, OWOCE, WARZYWA:

    Logika
    myślenia, postęp i spokój. Także wypowiadanie słów, które mają merytoryczną
    wartość. Wskazane są produkty zalecane i dozwolone wg tzw. INDEKSU ŻYWIENIOWEGO
    TJ. IŻ PRODUKTU. *****

    GLUKOZA NIENATURALNA; TO
    MĄKA I CUKIER:

    Irracjonalne zachowania,
    częsta zmiana nastroju, nerwowość. Również wypowiadanie słów, które nic nie
    znaczą.

    ___________________________________________________________________________

  • Pingback: Dieta South Beach – chudniemy na raz, dwa trzy | Artykuły MojDietetyk.pl()

  • Pingback: Pomidory, jedz na zdrowie! | Artykuły MojDietetyk.pl()

  • Pingback: Olej kokosowy – moda czy zdrowie? | Artykuły MojDietetyk.pl()

  • Pingback: Czy dieta może wspomagać leczenie? Które choroby wymagają ścisłej diety? | Artykuły MojDietetyk.pl()

Nowość! Kuracja Online
×

Napisz do nas!

Umów się na wizytę