Czy dieta może wspomagać leczenie? Które choroby wymagają ścisłej diety?

„Źle się czuję, coś złego zjadłem…” Każdy nie raz słyszał to zdanie. Jedzenie może zaszkodzić, to pewne. Czy natomiast zmiana sposobu odżywiania może nas wyleczyć?

Praktycznie każdy wie, że dobrze zbilansowana dieta pomaga nam utrzymać zdrową sylwetkę i dobre samopoczucie. Również w wielu chorobach dieta jest bardzo ważnym czynnikiem, który wspomaga powrót do zdrowia. Powszechnie wiadomo, że podczas przeziębienia na nogi postawi nas pożywny domowy rosół. Zawiera on łatwo przyswajalne białka, a podany z ugotowaną marchewką wspomoże nasz organizm dużą dawką witaminy A.

Nikogo chyba nie trzeba przekonywać, że unikanie niektórych produktów jest niezbędne w przypadku alergii czy nietolerancji pokarmowych. Dieta bezglutenowa, bezlaktozowa są bardzo powszechne nie tylko wśród dzieci, coraz częściej osoby starsze wspomagają leczenie swoich chorób zmieniając nawyki żywieniowe, najlepiej pod okiem dobrego dietetyka.

Podobnie osoby chorujące na cukrzycę bez zbilansowanej diety nie będą cieszyły się dobrym samopoczuciem, a zbagatelizowanie zaleceń dietetycznych z biegiem czasu może doprowadzić do poważnych problemów zdrowotnych i powikłań. Nieprzestrzeganie diety i związany z tym wysoki poziom cukru we krwi, utrzymujący się przez większość dnia, jest przyczyną powstawania m. in. tzw. stopy cukrzycowej czy retionpatii.

Leczenie chorób autoimmunologicznych, do których zaliczamy RZS, chorobę Hashimoto, zapalenie naczyń czy stwardnienie rozsiane również coraz częściej wspomaga się odpowiednią dietą. Również przy leczeniu chorób nowotworowych należy dużą uwagę zwrócić na to co jemy. Opracowano wiele diet wspomagających leczenie przy radioterapii czy podczas leczenia chemią.

O dietach dobrych dla serca zapewne wiemy już prawie wszystko. Nasz sposób odżywiania może także wspomóc pracę wątroby czy nerek. Jedząc dużo warzyw, pieczywo z mąki z pełnego przemiału, chude sery, oraz nie soląc nadmiernie potraw zapobiegamy miażdżycy i nadciśnieniu.

Nie pozostaje więc nic innego jak przypomnieć sobie zalecenia dotyczące zdrowego żywienia i zacząć je stosować. Na pewno poczujemy się wtedy lepiej.

mgr inż. M Gajek

zdjecie2