Czy dietą można wyleczyć cukrzycę? Rodzaje cukrzycy i co robić kiedy już zachorujemy?

Cukrzyca to przewlekła choroba, której przyczyną jest zbyt mała ilość insuliny wydzielanej przez trzustkę. Powoduje to złe wykorzystania glukozy przez organizm, a przecież zjadamy ją ze wszystkimi produktami zawierającymi węglowodany, co z kolei zwiększa stężenia glukozy we krwi, oraz przyczynia się do wydalania jej z moczem.

Rozróżniamy dwa rodzaje tej choroby:

• Cukrzycę insulinozależną typu I zalicza się do chorób autoimmunologicznych. Rozpoznaje się ją u ludzi młodych, których komórki trzustki odpowiedzialne za produkcję insuliny są niewydolne na skutek uszkodzenia.
  • Cukrzycę typu II rozpoznaje się u ludzi starszych, na ogół otyłych. Przy dużej masie ciała trzustka, aby utrzymać stężenie glukozy we krwi na normalnym poziomie, musi produkować coraz więcej insuliny. Po kilkunastu latach komórki trzustki pracujące ponad miarę zaczynają produkować coraz mniej insuliny. Na skutek braku insuliny, cukier nie jest przenoszony do komórek ciała i pozostaje we krwi. Gdy cukier gromadzi się we krwi, komórkom organizmu brakuje składników energetycznych, a glukoza wydalana jest z moczem. Prowadzi to do szeregu groźnych dla zdrowia objawów: odwodnienia, utrata masy ciała, czy w dłuższym czasie uszkodzenia małych naczyń krwionośnych.
    W obu przypadkach bardzo ważna jest dobra diagnoza i przestrzeganie zaleceń lekarza, ale również nie do przecenienia jest przestrzeganie zaleceń żywieniowych. Posiłki, które spożywa diabetyk każdego dnia, powinny być:

• zaplanowane według indywidualnego zapotrzebowania kalorycznego,
  • wzbogacane o różne składniki pokarmowe we właściwych proporcjach i urozmaicone,
  • spożywane o określonych godzinach i zjadane w małych ilościach

Ponieważ w cukrzycy typu drugiego trzustka wydziela insulinę, ale jest jej za mało, często lekarze zalecają obniżenie masy ciała. Gdy zmniejszysz swoje BMI z np. 30 do zalecanych 19-25 może się okazać, że ilość insuliny, którą produkuje twoja trzustka, zupełnie wystarcza. Dzięki temu możesz odstawić tabletki wspomagające pracę trzustki i wrócić do normalnego życia!

Czy zatem dietą można wyleczyć cukrzycę? Tak, jeżeli jest to cukrzyca typu drugiego, a Ty bardzo mocno weźmiesz sobie do serca zalecenia lekarza i dietetyka.

mgr inż. Mariola Gajek

ciastko sałatka wybór (1)