Dieta mamy karmiącej

Dieta-mamy-karmiacej

Karmienie naturalne stało się ponownie modnym prozdrowotnym trendem, który jest coraz intensywniej promowany wśród kobiet karmiących przez liczne organizacje społeczne na całym świecie.

Dieta kobiety w okresie laktacji powinna być wzbogacona o dodatkową podaż energii, makroskładników, składników mineralnych, witamin oraz płynów, w celu uzupełnienia niedoborów wynikających z przebytej ciąży. Ma to istotne znaczenie w zachowaniu zdrowia matki, która zdecydowała się na naturalną metodę karmienia swojego dziecka. Źródła składników odżywczych diety powinny być zróżnicowane i zasobne w składniki o wysokiej wartości odżywczej. Należy pamiętać o dodatkowej podaży kwasu foliowego, żelaza, jodu i wapnia, które są jednymi ze składników, których częste niedobory stwierdza się dietach kobiet w okresie ciąży i laktacji.

Dieta kobiet w okresie laktacji nie powinna być w szczególny sposób ograniczana oraz nie powinno się wykluczać z niej produktów spożywczych chyba, że jednoznacznie stwierdzono, że wpływają na wystąpienie reakcji alergicznej u dziecka lub powodują dyskomfort matki.

Dieta powinna być bogata w świeże owoce i warzywa, nabiał, chude mięso, kasze oraz odpowiednią dobową podaż płynów. Unikać należy natomiast produktów wysoko przetworzonych, produktów nieznanego pochodzenia i nieświeżych. Zalecane jest spożywanie trzech głównych posiłków oraz dwóch mniejszych w ciągu dnia.

Główne źródło płynów powinna stanowić woda mineralna lub atestowana źródlana oraz mleko i świeżo wyciskane soki owocowe i warzywne.

Zalecane jest spożywanie ryb takich jak: tuńczyk (puszkowany), łosoś, mintaj lub krewetki. W Polsce zaleca się spożywanie łososia norweskiego, makreli atlantyckiej i śledzia, które są bardzo dobrym źródłem kwasów omega – 3, a zawartość kwasu dokozaheksaenowego (DHA) w 100 gramach jest wysoka.

Przyjmowanie dobrze zbilansowanej diety, która dopasowana jest do potrzeb matki, pozwala na rozwój dziecka nie narażając kobiety karmiącej na uszczerbek na zdrowiu spowodowany wyczerpaniem zasobów składników odżywczych organizmu matki. Prawidłowa dieta kobiety karmiącej powinna uwzględniać wszelkie aspekty zasad zdrowego odżywiania oraz stan fizjologiczny, powinna być urozmaicona oraz zgodna z preferencjami żywieniowymi kobiety. Spełniając te kryteria może trwale kształtować i utrwalać prawidłowe nawyki żywieniowe kobiety karmiącej.

Mgr Klara Głaz

  • gość

    Początkowo bardzo uważałam ale teraz czyli po 3 miesiącu już jem praktycznie wszystko. Położna twierdzi, zę tak powinno być, do tego zaleciła pregnofer dha z Oleofarmu dla prawidłowego rozwou mózgu i wzroku u małej a że mam do niej zaufanie to sie słucham

    • Nikola

      Ja jestem w ciąży, ale koleżanki mówiły, że teraz jest wręcz zalecenie zażywania kwasu dha także podczas karmienia. Czy to prawda? Ja biorę pregnofer dha.

  • marta.marzec@mojdietetyk.pl

    Jeśli nie ma się pewności że spożycie z dietą nie jest wystarczające to na pewno warto uzupełnić dietę odpowiednim suplementem

Nowość! Kuracja Online

Napisz do nas!

Umów się na wizytę