Długowieczność – jogurtowy sekret Bułgarów

iStock_000006153623XSmall-e1340535687989

Trochę historii…

Jogurt to produkt znany od wieków. Już 4 tysiące lat temu pili go Egipcjanie. Jego walory zdrowotne i smakowe szybko docenili mieszkańcy krajów bliskiej Azji, Afryki i Bałkanów. Nazwa jogurtu pochodzi od tureckiego ja-urt, co oznacza „kwaśne mleko”, natomiast w Bułgarii na jogurt mówi się „jugurt” i „kiseło mlako”. Już setki lat temu jogurt był wytwarzany przez ludność wiejską z podgęszczonego – na skutek długotrwałego gotowania – mleka bawolego, a następnie z koziego i krowiego. Był gęsty, o silnie kwaśny smaku, dlatego przed spożyciem często rozcieńczano go wodą. Swoją popularność zawdzięcza jednak Szwajcarom, którzy dodali do niego owoce. Dziś ponad 30 % ludzi na całym świecie pije jogurty. Legenda mówi, że jogurt został przyniesiony na ziemię przez anioły, aby przedłużyć życie proroka Abrahama. Jak w każdej legendzie i tu jest ziarnko prawdy. Na początku XX wieku, laureat Nagrody Nobla – Ilia Miecznikow prowadził badania dotyczące długowieczności wśród populacji stulatków w Bułgarii. Wysunął on tezę, że tzw. mleko bułgarskie, czyli mleko poddane fermentacji specyficzną mikroflorą, jest przyczyną długowieczności Bułgarów. Wyróżnił on kilka ważnych czynników dzięki, którym tylu z nich dożywa ponad 100 lat bez większych problemów zdrowotnych:
  • przyjazna atmosfera w relacjach międzyludzkich,
  • niski poziom stresu,
  • regularna aktywność fizyczna oraz
  • dieta, która obfituje w bakterie Lactobacillus bulgaricus i Streptococcus thermohilus, występujące w jogurcie.

Walory zdrowotne dzięki bakteriom

Jogurt jest mlecznym napojem fermentowanym, który zawiera żywe kultury bakterii. Jest bogatszy od mleka w wapń – 350 ml jogurtu zawiera tyle samo wapnia co 500 ml mleka. Jogurt ma w sobie 4 – 5-krotnie więcej aminokwasów i ponad 20% więcej witamin z grupy B (w tym 5-krotnie więcej kwasu foliowego). Białko zawarte w jogurcie jest 2 – 3-krotnie szybciej trawione przez organizm człowieka niż mleko. Jogurt ułatwia syntezę witamin w organizmie i wchłanianie żelaza, wspomaga układ odpornościowy, odtruwa organizm z toksyn, pomaga przy zaparciach, wzdęciach, niedokwaśności żołądka, stanach zapalnych jelit. Dzięki obecnym w jogurcie żywym bakteriom, białka ulegają nadtrawieniu, w związku z czym wzrasta ich podatność na działanie enzymów trawiennych. Jogurt bogaty w żywe kultury bakterii wywiera korzystny wpływ na wydzielanie soków trawiennych i eliminuje bakterie chorobotwórcze oraz gnilne z przewodu pokarmowego, pod warunkiem jednak, że jest systematycznie spożywany. Dobroczynne działanie bakterii szybko połączono z ówczesną długowiecznością Bułgarów, którzy do swojej diety włączali znaczne ilości „kwaśnego mleka”. Do dziś jogurt zajmuje ważne miejsce w bułgarskiej kuchni. Jest nie tylko jedzony, ale i pity dla orzeźwienia – po połączeniu z wodą i lodem. Bułgarzy stosują jogurt także jako przyprawę do wielu potraw. Mówią o nim, że ma właściwości odradzające i uzdrawiające. Podsumowując, z definicji dotyczącej długowieczności dowiadujemy się, że oznacza ona długość życia wyższą od oczekiwanej, na którą mają wpływ następujące czynniki:
  • uwarunkowana genetyczne,
  • styl życia,
  • klimat danego miejsca zamieszkania.
Jednak życia nie będzie można przedłużać w nieskończoność, gdyż starość nie jest jedynie chorobą. Skuteczne leczenie schorzeń wieku starczego, takich jak demencja, choroby serca, udar mózgu i nowotwory, w tym stuleciu zwiększy przeciętną długość naszego życia jedynie o 15 lat (to dwukrotnie mniej, niż wydłużyło się życie ludzi w XX wieku). Czyli, długość życia w czasach współczesnych jest wyznacznikiem rozwoju cywilizacyjnego.

Jak zrobić własny jogurt?

Do litrowego słoika wlewamy kubeczek naturalnego jogurtu i ciepłe (ale nie gorące) mleko. Dobrze, jeśli jogurt i mleko mają taki sam procent tłuszczu. Mieszamy zawartość słoika, szczelnie go zakręcamy i stawiamy w ciepłym miejscu, (np. na kaloryferze), otulamy kocem lub nakrywamy poduszką. Po kilkunastu godzinach w słoiku pojawi się jogurt. Wszechstronne zastosowanie jogurt naturalnego powoduje, że staje się on bardziej popularny. Wystarczy do jogurtu dodać łyżeczkę bakalii, miodu czy też świeże owoce, tworząc tym samym zdrowy deser. Jogurt wymieszany z ziołami idealnie zastąpi tłusty sos do sałatki czy dip do mięsa lub ryby.
Nowość! Kuracja Online
×

Napisz do nas!

Umów się na wizytę