Jak poprawić stan cery za pomocą diety?

Jak poprawić stan cery za pomocą diety?

Lustro prawdę Ci powie:

Jeśli Twoja skóra jest sucha i pojawiają się na niej trudno gojące się wypryski, może świadczyć to o niedoborze witaminy A. Jej zadaniem jest bowiem ujędrnienie i ujednolicenie skóry, dzięki niej staje się ona delikatna i gładka. Dobrym źródłem tej witaminy są: wątróbka, masło, żółtko jaj, sery pleśniowe, mleko krowie, świeże sardynki i mięso węgorza.

Jeśli Twoja skóra jest wiotka, to brakuje Ci witaminy E, którą dostarczysz spożywając olej z kiełków pszenicy, kukurydzę oraz soję.

Cera blada i zmęczona świadczy o braku kwasu foliowego. Jedz więcej marchewki, kapusty, szparagów, szpinaku, fasolki szparagowej. Witamina ta dobrze przyswaja się również z krowiego mleka, jajek, mięsa i wątróbki.

Cienie pod oczyma i pękające naczynka, to niedobór witaminy K. Dobrym źródłem tej witaminy są: brokuły, rzepa, szpinak, ogórki, sałata, awokado, ziemniaki, jaja, nabiał i wątróbka.

Zajady w kącikach ust a także słabe, łamliwe paznokcie, to brak witaminy B2 w Twojej codziennej diecie. Uzupełnisz go spożywając większe ilości: wątróbki, jaj, suszonych owoców i grzybów, produktów mlecznych, szparagów, szpinaku, awokado i bananów. Przy długo trwającym niedoborze tej witaminy pojawiają się również nieestetyczne zmiany łojotokowe w fałdzie nosowo-policzkowym.

Cera szara i ziemista sugeruje potrzebę wzbogacenia diety w witaminę B6. Jedz zatem wątróbkę, mięso (dużo tej witaminy znajduje się w baraninie), pełnoziarniste produkty zbożowe, suszone owoce i awokado. Jest to również witamina niezbędna w terapii łojotokowego zapalenia skóry.

Łojotok świadczyć może również o niedoborze witaminy B1. Jej dobrym źródłem, tak jak pozostałych witamin z grupy B, są: wątróbka, pełnoziarniste produkty zbożowe, rośliny strączkowe, drożdże, orzechy, nasiona słonecznika i ryby.

Podsumowując: zły stan cery, stany zapalne skóry, są wywoływane przede wszystkim przez niedobory witamin z grupy B. Doskonałym sposobem na dostarczenie całego kompleksu tych witamin jest napój z drożdży. Jedną łyżeczkę drożdży zalej gorącym mlekiem.

Bardzo ważną rolę w zachowaniu dobrej kondycji skóry pełni również witamina C, której niedobór przyczynia się do rozwoju trądziku i pękania naczynek. Pełni ona również ważną rolę w procesie gojenia się ran i uelastyczniania blizn. Jej dobrym źródłem są: kwaśne owoce (grejpfruty, pomarańcze, cytryny, porzeczki, truskawki, maliny, czarne porzeczki, owoc dzikiej róży) oraz w owoce egzotyczne (kiwi, mango). Występuje również w kapuście, pomidorach, młodych ziemniakach, papryce i w zielonych częściach warzyw.

Niekorzystnie na stan Twoje cery wpływa również palenie tytoniu!

Czy wiesz że wypalenie przez Ciebie jednego papierosa niszczy 25mg witaminy C?!

Warto również wspomnieć o tzw. „witaminie F”, czyli niezbędnych nienasyconych kwasach tłuszczowych, które odgrywają bardzo ważną rolę w procesie tworzenia nabłonka i regeneracji skóry. Łagodzą stany łojotokowe, zapalne i zapobiegają nadmiernej suchości skóry. Aby zapewnić sobie ich odpowiednią podaż jedz tłuste gatunki ryb morskich (śledź, łosoś) i nie zapominaj o dodatku oleju do surówek, sałatek.

Co Twoja skóra zyskuje dzięki odpowiedniej podaży składników mineralnych?

Wapń pochodzący z mleka i produktów nabiałowych gwarantuje wygładzenie i nadaje skórze miękkość, jego niedobór skutkuje występowaniem stanów zapalnych skóry i skłonnością do zmian alergicznych.

Miedź i żelazo pozytywnie wpływają na zabarwienie skóry. Miedź w dużych ilościach zawarta jest w wątróbce, ostrygach, drożdżach, nasionach sezamu, kakaowca, słonecznika i dyni. Żelazo natomiast najlepiej przyswajane jest z produktów pochodzenia zwierzęcego: chude mięso wołowe, indyk, drób, tłuste ryby, wątróbka i żółtko jaja.

Potas zapobiega wysuszaniu i czyni skórę mniej podatną na zmiany trądzikowe. Jedz więc suszone owoce – morele, figi, jabłka, rodzynki, również awokado i banany. Jednak z jedzeniem tych produktów nie przesadzaj, bo są one wysokokaloryczne. Nie żałuj sobie natomiast pomidorów i ich przetworów. Dobrym źródłem potasu są także ziemniaki, owoce cytrusowe i zielone warzywa liściaste.

Cynk przyspiesza gojenie się ran. Jego niedobór nasila zmiany trądzikowe i trudno gojące się wykwity. Ten pierwiastek znajdziesz w mięsie, wątróbce, jajach, pełnoziarnistych produktach zbożowych, serach, nasionach roślin strączkowych, kaszy gryczanej i orzechach.

Niedobór jodu czyni skórę szorstką, suchą i łuszczącą się, staje się ona sinoblada, a łokcie i kolana nabierają brunatnego zabawienia. Skąd czerpać jod? Z jodowanej soli kuchennej, ryb morskich, kapusty, szpinaku, szparagów, cebuli, rzepy i pomidorów. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że nadmiar tego pierwiastka będzie nasilał objawy trądziku.

Krzem natomiast uelastycznia i wzmacnia ściany naczyń krwionośnych. Jest to szczególnie ważne jeśli borykasz się z pękającymi naczynkami krwionośnymi czy żylakami. Gdzie szukać krzemu? W marchwi, czosnku, płatkach owsianych i otrębach, kaszy gryczanej, a także w herbacie ze skrzypu polnego.

Oczywistym jest, że niedobory tych wszystkich składników możesz uzupełnić sięgając po suplementy diety. Pamiętaj jednak o tym, że niekontrolowane przyjmowanie witamin i składników mineralnych może doprowadzić do ich przedawkowania. Poza tym preparaty multiwitaminowe wcale nie są indywidualnie dobrane do potrzeb Twojego organizmu. Szczególnie groźne są nadmierne ilości witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E, K), ponieważ organizm nie jest w stanie wydalać ich nadmiaru z moczem. I tak: zbyt duża ilości witaminy A może prowadzić do krwotoków, łysienia, natomiast nadmiar witaminy K może być niebezpieczny dla osób ze skłonnością do powstawania żylaków czy zakrzepów, a także dla kobiet stosujących antykoncepcję hormonalną czy palaczy, ponieważ powoduje powstawanie skrzepów.

Wniosek? Aby poprawić stan Twojej cery korzystaj z bogactwa świeżych warzyw i owoców, a także wysokowartościowych produktów spożywczych!

Monika Frank –dietetyk

  • Pingback: Znaczenie antyoksydantów w diecie.()

  • Katie

    Macie takie piękne „warzywne” zdjęcia, a piszecie o źródłach witamin w mięsie czy w jajach :D Tak jak o wit. A …. a może znajduje się też w marchewce? Dlaczego nie ma o niej wzmianki? ;)

    • Warden

      Pani dietetyk ma rację i dlatego pisze to co pisze:). Warzywa są ważnym elementem diety ale z kolei wegetariańskie mity są często absolutnie pozbawione podstaw. Twój stosunek do warzyw jest – jak sądzę – efektem kampanii propagandowej i wmawiania, że mięso jest niezdrowe:) Proponuję eksperyment: dwa tygodnie diety śródziemnomorskiej (warzywa, olej , mięsko, wątróbka, ograniczenie węglowodanów, w tym kasz, ziaren i innych takich) połączony z obserwacją twarzy w lustrze. Ten eksperyment wszystko Ci wyjaśni. Ciepło pozdrawiam.

      • Warden

        a…zapomniałbym:) – w marchewce jest sporo prowitaminy a, samej witaminy w niej nie ma; wiec jeśli zjesz marchewkę z jakimś rozsądnym tłuszczem jest szansa, że dostarczysz organizmowi trochę witaminy A rzeczywiście… miłego chrupania.

      • Magda

        Coś jednak z tą ‚niezdrowością’ mięsa może być bo jak zwierzę, które już przez człowieka jest uprzedmiotowione do granic możliwości, stoi całe swoje życie bez słońca, w ciasnych boksach, w ciągłym stresie to jakoś nie idzie to w parze z zdrowotnością mięsa z takiego zwierzęcia. Weganką nie jestem ba nawet wegetarianką nie jestem bo jem ryby i jaja (sama hoduję kurki i są szczęśliwe). Dwa tygodnie już nie jem mięsa i cera mi promienieje, pozbyłam się samoczynnie zaskórników, które były ze mną od lat, od środka czuję, że mnie energia rozpiera, dobrze śpię i więcej wymieniać nie będę bo strony mało. Z człowieka, który żyje w ciągłym stresie i bez dostępu słońca, zapładniany był tylko przez inseminatora itp. kanibal też zdrowego mięska by nie miał. Także opinie należy wyrażać dość ostrożnie nie mówiąc już o tym żeby szanować życie innego stworzenia. Pozdrawiam gorąco i życzę wolności, miłości i braku cierpienia.

  • Pingback: Naoliw się. Oleje i oliwy.()

  • Shakira

    Skórę poprawia kolagen, najlepiej z witaminą C. Znalazłam taki w tabletkach Class A Collagen i działa! Skóra zdecydowanie się poprawiła

  • Pingback: Trądzik – problem nie tylko młodych. Czy dieta może wspomóc? | Artykuły MojDietetyk.pl()

  • Julia Paderewska

    Niestety większość diet strasznie spustoszy nasz organizm przez co spada kondycja skóry. Mało kto wie że regularny trening działa bardzo pozytywnie dna skórę ponieważ wysiłek fizyczny dotlenia skórę i naczynia krwionośne zaczynają lepiej funkcjonować dzięki czemu skóra jest lepiej odżywiona. Sama się o tym przekonałam gdy zapisałam się na zajęcia z trenerem w Saturn Fitness bo po profesjonalnych treningach moja skóra nabrała koloru i lepszego wyglądu już po trzech tygodniach.

  • marchewka

    Miałam dość spore problemy z cerą bo miałam trądzik i mój koloryt skóry podchodził pod szary kolor. W pewnym momencie zrezygnowałam ze słodyczy, chipsów, ostrych potraw. Lubię też ostre przyprawy, ale musiała się poświecić coś za coś. Zaczęłam jeść więcej owoców i warzyw. Dodatkowo siostra pożyczyła mi wytłaczarkę do soków, w jej ronicu robiłam przede wszystkim zielone koktajle bo podobno najlepiej oczyszczają. Przeszłam taki detoks i po miesiącu moja skóra wyglądała lepiej. Do tego poprawiło się moje samopoczucie, byłam bardziej chętna do różnych działań itd. Teraz co jakiś czas stosuje taką kurację.

    • MartaMarzec

      Super! Prawdą jest więc, że siła tkwi w naturze :)

  • ananda63100

    Oczyściłem organizm za pomocą postu. Potem zmieniłem dietę z większą ilością warzyw i owoców. Głownie to piję soki wg. porad https://www.terapiasokami.pl/odmladzanie-komorek. Do tego uprawiam sport, jeżdżę na rowerze. Dzięki temu mam bycze zdrowie i anielski wygląd. Polecam pić soki które samemu się wyciska. Moc witamin i enzymów w sokach z warzyw i owoców działa cuda.

Nowość! Kuracja Online

Napisz do nas!

Umów się na wizytę