Nadmierne odbijanie – jak sobie z nim radzić?

Trochę teorii… czyli czym jest odbijanie?

Odbijaniem nazywamy stan fizjologiczny występujący po posiłku, na skutek zmniejszonego napięcia dolnego zwieracza przełyku i zwiększonego napięcia ścian żołądka. Stan ten skutkuje wydalaniem przez usta powietrza znajdującego się w żołądku i przełyku.

Objaw nie choroba

Odbijanie nie jest chorobą, a jedynie objawem towarzyszącym zwłaszcza chorobom żołądka, m.in. chorobie refleksowej, chorobie wrzodowej, depresji czynnościowej (tzw. niestrawności). Nadmierne odbijanie może być także skutkiem niewłaściwych zachowań żywieniowych takich jak spożywanie nadmiernych ilości pokarmów bądź też spożywanie pokarmów wzdymających. Każdy kęs dostarcza bowiem do naszego żołądka od 1 do 4 ml powietrza. Im większy posiłek tym większa potrzeba kompensacji. Jedzenie w szybkim tempie oraz rozmowa podczas posiłku również wpływają na zwiększenie ilości połykanego z jedzeniem powietrza. Nadmiernemu nagromadzeniu gazu w przewodzie pokarmowym sprzyjać mogą zaburzenia nerwicowe i stresujący tryb życia.

Jak zminimalizować odbijanie?

• Zaprzestań palenia tytoniu, gdyż zmniejsza ciśnienie w dolnym zwieraczu przełyku,
  • Zrezygnuj z noszenia obcisłych ubrań,
  • Jedz powoli z zamkniętymi ustami,
  • Nie rozmawiaj podczas posiłku,
  • Nie pij podczas jedzenia,
  • Nie jedz na stojąco, pozycja ta sprzyja połykaniu powietrza,
  • Spożywaj mniej obfite posiłki, nie będą one nadmiernie rozciągać ścian żołądka,
  • Unikaj picia napojów gazowanych, gdyż łącząc się z kwasem solnym w żołądu powodują zwiększone wydzielanie gazu,
  • Unikaj produktów, które zmniejszają napięcie dolnego odcinka zwieracza przełyku: tłuste potrawy, czekolada oraz inne słodycze, mięta pieprzowa, alkohol, mocna herbata, kawa, warzywa cebulowe, szparagi, karczochy,
  • Pamiętaj, że przyczyną odbijania mogą być także leki takie jak: blokery kanału wapniowego, barbiturany, diazepam, dopamina, kofeina, teofilina i niektóre hormony.

„Nie taki diabeł straszny”

Odbijanie po obfitym posiłku jest prawidłowym odruchem, obserwowanym już w okresie niemowlęcym. Natomiast nadmierne nagromadzenie powietrza, w przypadku niewystarczającego mechanizmu odbijania może skutkować wzdęciami. Zatem jeśli poza odbijaniem nie zaobserwowałeś innych niepokojących objawów, prawdopodobnie wydalanie powietrza nie jest związane z występowaniem choroby. Powstrzymywanie tego odruchu może wywoływać szereg nieprzyjemnych dolegliwości takich jak wspomniane wcześniej wzdęcia czy uporczywy ból brzucha.

Justyna Walerowska – dietetyk