Przygotuj się na trudne chwile – tak, każdy je miewa!

Cel

Wiesz, że Twoje nawyki żywieniowe są dalekie od ideału. Powoli odkrywasz w sobie chęć ich zmiany. Jeszcze nie do końca wiesz, jak się za to zabrać, ale już przeraża Cię widmo porażki. A może kilka razy próbowałaś już coś zmieniać, ale osiągnięte sukcesy kończyły się w czasie świąt lub po imprezie? Dowiedz się, jak radzić sobie z trudnościami i co zrobić, aby nowe nawyki zostały z Tobą na stałe.

Realny cel i małe kroki

Załóżmy, że założyłaś sobie, że już nigdy nie zjesz nic słodkiego. Czy ten cel zachęca Cię do działania, czy raczej czujesz zniechęcenie i myślisz sobie, że zanim już na zawsze pożegnasz się ze słodyczami, to zjesz jeszcze dziś ostatnią paczkę ciastek? Czy jest realny? Kiedy poznasz, że udało Ci się go osiągnąć? Oczywiście możesz dążyć do tego, aby jeść jak najmniej słodyczy – wyjdzie Ci to na zdrowie. To sformułowanie może określać Twój ogólny kierunek działania, jednak potrzebujesz konkretnego celu. Może warto ustalić, że ograniczysz słodycze małymi krokami i założysz, że zamiast jeść słodycze codziennie – w kolejnym tygodniu zjesz słodycze tylko w sześć dni? Prawdopodobieństwo sukcesu w tym przypadku jest ogromne, a osiągnięcie pierwszego celu da Ci wiarę w swoje możliwości i zachęci do stawiania kolejnych małych kroków. Prawdopodobnie okaże się, że za 2 miesiące słodycze jesz już tylko raz w tygodniu, a za 3 miesiące będziesz mieć już kilka sprawdzonych przepisów na domowe słodkości.

Poznaj korzyści

Przystępując do działania przygotuj sobie listę korzyści, które przyniesie Ci zmiana nawyków. Może poprawi się Twoje zdrowie? Może poczujesz się pewniejsza siebie? Listę miej zawsze przy sobie. Przypominaj sobie o tym do czego dążysz i co Ci to da w chwilach zwątpienia. Na bieżąco dopisuj także nowe korzyści, które zauważasz.

Bądź świadoma

Każda zmiana (czy to dotycząca nawyków żywieniowych czy inna) wiąże się z trudnościami. Sama świadomość tego jest wyzwalająca. Wiesz już, że pojawią się słabości, być może wrócisz nawet na chwilę do starych nawyków – to zupełnie normalne. Jednak w żadnym wypadku – te małe odstępstwa od ustalonego planu nie skreślają Twoich dotychczasowych starań! To, że zjadłaś na imprezie dwa kawałki ciasta, a założyłaś sobie, że nie zjesz ani jednego nie znaczy, że masz zrezygnować z dalszego dążenia do celu i zjeść kolejne dwa kawałki. Zamiast tego wyciągnij listę korzyści i przypomnij sobie dlaczego się zmieniasz.

Nie daj się zaskoczyć

Skoro wiesz, że trudności w drodze do celu na pewno się pojawią, może warto przemyśleć, co może sprawić Ci trudność i z czym do tej pory najtrudniej było Ci sobie poradzić? Jeśli przewidzisz, kiedy i w jakich okolicznościach może pojawić się trudność, będziesz miała szansę się do tego przygotować i zaplanować krok po kroku swoje działanie.

Podsumowując

  1. Stwórz realny cel. Jeśli jest duży podziel go na mniejsze.
  2. Przygotuj listę korzyści, które przyniesie Ci zmiana.
  3. Miej świadomość, że trudności są naturalną częścią zmiany i nie skreślają Twoich dotychczasowych starań.
  4. Przewiduj, gdzie mogą pojawić się trudności i zaplanuj jak sobie z nimi poradzisz.
  5. Jeśli potrzebujesz wsparcia w określeniu swojego celu lub nie masz pomysłu na to, jak rozprawić się z trudnościami – zgłoś się do dietetyka.
Ja trzymam za Ciebie kciuki!

mgr Aleksandra Reyer
dietetyk

Nowość! Kuracja Online

Napisz do nas!

Umów się na wizytę