Pytanie o dietę Dr Dukana

Pytanie: Ostatnio udało mi się zgubić 5kg na diecie białkowej doktora Dukana. Koleżanka próbuje mnie przekonywać że dieta ta jest niezdrowa (usłyszała tak od swojego lekarza), sama jednak nie bardzo wie dlaczego. Dr Dukan zapewnia w swojej książce że dieta ta dostarcza organizmowi wystarczającą ilość witamin. Czy rzeczywiście są jakieś skutki uboczne stosowania takiej diety? Bardzo proszę o odpowiedź bo nie wiem czy dalej bez obaw mogę kontynuować tą dietę

Odpowiedź: Dieta proteinowa, zwana również dietą białkową, którą opracował Francuz, dr Pierre Dukan, jest ostatnio chyba najbardziej popularnym sposobem walki z nadwagą. Praktycznie każda nowa koncepcja sposobu odżywiania się przechodzi swój okres sławy – przypomnijmy sobie ilu fanów zyskała na przykład dieta Kwaśniewskiego (wysokotłuszczowa), Plaż Południowych (South Beach), dieta Slim-line lub Cambridge (z posiłkami w formie sproszkowanej), dieta niełączenia czy dieta zgodna z grupą krwi. A tak na prawdę ilu ludzi tyle powinno być teorii dlatego że każdy z nad ma trochę inny organizm, inny tryb życia i inne potrzeby.

Dieta dr Dukana jest bez wątpienia skuteczną dietą odchudzającą, zwłaszcza w początkowym okresie odchudzania, w pierwszej fazie, która jest ubogoenergetyczna. Pierwsza faza jest niestety również najmniej zdrowa – ogranicza bowiem żywność jedynie do produktów białkowych, takich jak mięso, ryby, jaja i sery. Przy takim jadłospisie około 65-75% energii pochodzi z białka, a ilość zdrowa, zalecana przez Światową Organizację Zdrowia i Instytut Żywności i Żywienia, to 12-16%. Ilość taka może doprowadzić do zbyt dużego zakwaszenia organizmu, podnosi ryzyko chorób nerek. Wyeliminowanie warzyw i owoców skutkuje natomiast niedoborem niektórych witamin. Dieta ogranicza również spożycie tłuszczy roślinnych, co może doprowadzić do niedoborów witamin rozpuszczalnych w tłuszczach i zaburzeń w gospodarce lipidowej. Błędem jest również ograniczenie do zera spożywania produktów z węglowodanów złożonych, takich jak pieczywo pełnoziarniste, grube kasze, brązowy ryż i makaron razowy, pozbawiamy się w ten sposób cennego dla nas błonnika i źródła węglowodanów, których potrzebujemy do sprawnego funkcjonowania mózgu i mięśni.

Dłuższe kontynuowanie diety jest więc niebezpieczne, grozi chronicznymi zaparciami, a co za tym idzie chorobami jelit, nawet nowotworowymi. Zalecałabym powrót do racjonalnej diety, bogatej w warzywa, owoce i pełnoziarniste produkty zbożowe, ewentualnie z lekko zwiększoną ilością białka by utrzymać lekko podniesiony poziom metabolizmu. Przy zwiększaniu ilości białka w diecie proszę pamiętać o wypijaniu dużej ilości płynów, powyżej 2 litrów na dobę.

Nowość! Kuracja Online

Napisz do nas!

Umów się na wizytę