Sezon na owoce – kiedy, ile i jakie jeść najlepiej

iStock_000005131100Small

Owoce dostępne są przez cały rok, jednak w sezonie letnim jest ich najwięcej, są najbardziej kolorowe i najbardziej przez nas lubiane. Najchętniej sięgalibyśmy po nie garściami, gdyż pojawiają się tylko na chwilę i zaraz znikają. Choć są bardzo smaczne i w większości niskokaloryczne nie powinny być spożywane bez umiaru. Ważne jest również to jakie owoce wybieramy, o jakiej porze jemy i z czym je łączymy.

Jakie owoce najlepiej wybierać?

Najlepiej sięgaj po owoce, na które w danym momencie jest sezon. Wtedy są najsmaczniejsze i mają najwyższą jakość. W okresie wiosenno – letnim wybieraj truskawki, czereśnie, porzeczki, poziomki, maliny, jagody, brzoskwinie, nektarynki czy arbuzy. Jesienią sięgaj po jabłka, gruszki, śliwki, zaś zimą po cytrusy.

Korzystaj z różnorodności owoców, gdyż każdy wniesie do Twojego jadłospisu inne proporcje witamin i minerałów. O ile to możliwe staraj się zjadać owoce ze skórką, gdyż pod nią są najcenniejsze składniki (m.in. błonnik pokarmowy mający pozytywny wpływ na pracę jelit).

Wybieraj owoce te najbardziej kolorowe (najlepiej ciemnozielone, pomarańczowe, czerwone i żółte). Barwniki zawarte w owocach chronią organizm przez działaniem wolnych rodników, które przyspieszają starzenie się organizmu i prowadzą do zmian nowotworowych.

Nie wszystkie owoce zaliczamy do niskokalorycznych: banany, winogrona, ananas, czereśnie, a już w szczególności owoce suszone. Jeśli jesteś na diecie wybieraj te o niższej wartości kalorycznej!

W jakich ilościach zjadać owoce?

Zjadaj około 2 -3 porcje owoców dziennie. Przykładowe pojedyncze porcje owoców to:

    • 1 średni owoc (np. jabłko, gruszka, pomarańcza),
    • 2 małe owoce (np. śliwki, mandarynki),
    • szklanka drobnych owoców (np. truskawek, malin, poziomek)

Na ilość owoców w diecie powinny zwrócić uwagę w szczególności osoby, które są na diecie odchudzającej. Zbyt duża ilość tych produktów może spowolnić proces chudnięcia. Nie zjadaj jednorazowo więcej niż 300g owoców i dziennie nie więcej niż 0,5kg.Ograniczenia te wynikają z obecności cukrów prostych w owocach. Nadmierne ich spożycie może prowadzić do problemów zdrowotnych, tj. otyłość, próchnica, cukrzyca czy choroby serca.

Z czym łączyć owoce?

Cukier zawarty w owocach (fruktoza) prowadzi do wahań glukozy we krwi i w rezultacie dość szybko po spożyciu owoców powraca uczucie głodu. Aby temu zapobiec spożywaj owoce łącząc je z innymi produktami. Przykładowo:

      • w połączeniu z jogurtem, musli, orzechami,
      • jako przekąska do kanapki z pełnoziarnistego pieczywa,
      • jako dodatek do owsianki na chudym mleku (1,5-2%),
      • jako dodatek do surówek czy sałatek,
      • w postaci pożywnych koktajli (zmiksowane z chudym mlekiem lub kefirem) czy musów owocowych (zmiksowane z jogurtem)

Pamiętaj, że wartość kaloryczna zostanie podniesiona, gdy niskokaloryczne owoce podasz z bitą śmietaną, lodami, obsypiesz cukrem, czekoladą czy bakaliami!

Kiedy nie należy jeść owoców?

Staraj się nie jeść owoców wieczorami. Częstym błędem osób będących na diecie jest jedzenie owoców na kolację lub po niej (co jest traktowane jako niskokaloryczna przekąska). Ostatnim posiłkiem zawierającym owoc niech będzie podwieczorek.

Nie zapominaj również o tym, że owoców nie jemy między posiłkami tylko jako składową danego posiłku.

Monika Gątarek – dietetyk

  • Natalia910

    a dlaczego nie mozna miedzy posilkami? ja traktuje owoc jako przekaske wlasnie.

  • Monika Gątarek – dietetyk

    Prawidłowy sposób żywienia zakłada regularne spożywanie posiłków w ciągu dnia w odpowiednich odstępach czasowych. Optymalna ilość posiłków to 4-5, jest ona uzależniona od stylu życia każdego z nas.

    Posiłki powinny być tak rozłożone w ciągu dnia, abyśmy nie musieli sięgać po dodatkowe produkty między nimi. Każdy produkt spożywczy zjedzony między posiłkami dostarczy dodatkowych kalorii, a także może spowolnić naszą przemianę materii.

    W przypadku owoców dodatkowo dostarczamy cukry proste, które zjedzone same powodują większe wahanie cukru we krwi. Oznacza to, że po ich spożyciu cukier we krwi szybko rośnie, ale też szybko spada i w efekcie jesteśmy szybciej głodni.

    Owoc można potraktować jako przekąskę, ale niech będzie to posiłek wpisany w nasz codzienny jadłospis. Aby wzbogacić jego wartość odżywczą możemy go połączyć z produktami zalecanymi powyżej w artykule. Po takiej przekąsce będzie Pani najedzona, a stężenie cukru we krwi będzie się utrzymywać na podobnym poziomie.

  • Pingback: Rola soków w żywieniu.()

  • kospacool

    Owoce są trawione przez organizm bardzo szybko. Z żołądka przechodzą do jelita cienkiego po około 0,5-1 godzinie. Jeżeli w tym czasie w żołądku znajduje się inne jedzenie, blokuje ono możliwość dalszego trawienia owoców. Leżą więc sobie owoce w żołądku i zaczynają gnić, fermentować i zakwaszać organizm. Zaczniesz odczuwać niestrawność, pojawią się wzdęcia i gazy. Podczas psucia się owoców w żołądku, wszystkie cenne składniki, tj. witaminy i minerały, zamiast wchłaniać się do krwiobiegu, marnują się. zgadza sie?

  • Pingback: Czym karmić mózg?()

Nowość! Kuracja Online
×

Napisz do nas!

Umów się na wizytę