Światowy Dzień Walki z Rakiem – Dieta w profilaktyce nowotworów

Nowotwór jest problemem, którego nie wolno bagatelizować! Jednak by go uniknąć musimy zacząć zapobiegać chorobie już dziś. Odpowiednio zbilansowana dieta i zdrowy styl życia odgrywają znaczącą rolę w zapobiegania i leczeniu chorób nowotworowych.

Przedstawiamy Ci 6 kroków w profilaktyce nowotworów:

• 1. Rzuć palenie
  • 2. Ogranicz spożycie alkoholu
  • 3. Zwiększ aktywność fizyczną.
  • 4. Unikaj nadmiernej ekspozycji na słońce.
  • 5. Zapobiegaj i lecz infekcje przyczyniające się do rozwoju raka.

I przede wszystkim:

• 6. Zacznij się zdrowo odżywiać. Dokonaj korzystnych zmian w Twojej diecie.

Dieta w profilaktyce nowotworów:

Stosuj dietę z niewielkim udziałem mięsa czerwonego i tłuszczów pochodzenia zwierzęcego, natomiast bogatą w ryby, szczególnie morskie, pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa i owoce oraz oleje roślinne. Produkty mające działanie przeciwnowotworowe, to przede wszystkim warzywa i owoce, które zawierają dużą ilość antyoksydantów – witamin A, C, E i flawonoidów. Antyoksydanty i flawonoidy odpowiedzialne są za blokowanie działania najgroźniejszych karcynogenów (substancji rakotwórczych): nitrozamin i aflatoksyn. Dlatego powinieneś spożywać co najmniej 3 porcje świeżych warzyw i owoców dziennie. Korzystnych substancji ochronnych dostarczają: kapusta, brukselka, brokuł, kalafior, jarmuż, rzepa, rzodkiewka, chrzan, rukiew, czosnek. Zredukuj spożycie produktów, które dostarczają substancji karcynogennych: wędzone mięso i ryby, marynaty, napoje z kofeiną.

Tyle w temacie profilaktyki, w przypadku zdiagnozowanego nowotworu dietę należy dostosowywać indywidualnie, w zależności od typu i zaawansowania nowotworu, etapu i sposobu leczenia, a także stanu Twojego odżywienia. Najlepiej żeby Twoim sposobem żywienia w tym okresie pokierował doświadczony dietetyk. Pamiętaj że odpowiednio zbilansowana dieta może mieć działanie wspomagające w terapii antynowotworowej.

Monika Frank – dietetyk

Źródła: Zofia Wieczorek-Chełmińska: Żywienie w chorobach nowotworowych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa, 2006.
Helena Ciborowska, Anna Rudnicka: Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa, 2009.