Zdrowe nie znaczy nudne!

Bez nazwy-1
Często można spotkać się z twierdzeniem, że osoba będąca na diecie odchudzającej ma wiele ograniczeń, jadłospis jest nudny, a porcje są małe. Są to jedne z największych mitów w temacie odchudzania. Te określenia obrazują jak NIE powinna wyglądać prawidłowa dieta redukcyjna. Czy w trakcie odchudzania można jeść smacznie? Oczywiście. Wielu osobom nasuwają się jednak obawy: trzeba zrezygnować z ulubionych fast foodów takich jak pizza, burgery, makarony… Bez obaw! Wszystkie te potrawy można odchudzić nie tracąc przy tym smaku, a zyskując zdrowie.

Jesteś miłośnikiem włoskich makaronów ociekających tłustą śmietanką? A może lubisz tradycyjne spaghetti bolognese? Porcja tradycyjnego spaghetti bolognese to 858kcal i 34g tłuszczu, zaś zdrowsza wersja to 665 kcal i 16g tłuszczu. Co należy zmienić?

  • Makaron – makaron tradycyjny jasny zamień na makaron pełnoziarnisty, który jest bogatszy w składniki odżywcze takie jak magnez, cynk, witaminy z grupy B, błonnik pokarmowy
  • Mielone mięso wołowe z łopatki zamień na mielone mięso z piersi indyka, które jest mniej kaloryczne i zawiera więcej białka
  • Do podsmażenia cebuli i czosnku dodaj mniej tłuszczu – 10g oleju z pewnością wystarczy
  • Zamiast gotowego sosu ze słoika użyj przecieru pomidorowego bez dodatków, a zioła i przyprawy dodaj sam
  • Nie musisz rezygnować z dodatku parmezanu, ale zmniejsz ilość – 10-15g zdecydowanie wystarczy do posypania potrawy


food-preparation-1209794_960_720

Burgery są popularnym fast foodem, który można przyrządzić na bardzo wiele sposobów. Co najważniejsze, z powodzeniem wykonasz go w domu dodając swoje ulubione składniki. Tradycyjny hamburger z mięsa mielonego, z serem topionym, ketchupem i majonezem to 730 kcal i 42g tłuszczu, zaś odchudzona, zdrowsza wersja to 447 kcal i 8g tłuszczu.

  • Mięso – tradycyjny kotlet smażony na tłuszczu zamień na chude mięso (np. drobiowe) pieczone w ziołach lub grillowane
  • Bułka – zamiast jasnej bułki użyj razowej lub grahamki
  • Ser – sztuczny topiony zamień na zwykły żółty w ilości 1 plastra
  • Sos – zamiast majonezu wybierz sos jogurtowy, który przygotujesz z jogurtu naturalnego, czosnku, musztardy, koperku, soli i pieprzu
  • Do zdrowej wersji burgera dodaj dużo warzyw: sałatę, pomidora, cebulę, ogórka kwaszonego itp.


burger-1900560_960_720

Pizza – chyba największy celebryta wśród fastfoodów. Tradycyjna włoska pizza na cienkim spodzie, z sosem pomidorowym i mozzarellą wielkiej szkody nie poczyni, ale wersji pierwowzoru powstało bardzo wiele i niekoniecznie są one lepsze. Pizza na grubym puszystym cieście, z 1cm warstwą sera i ilością składników od których ugina się ciasto, to nie najlepsze rozwiązanie bowiem jeden kawałek to aż 365 kcal, zaś w wersji odchudzonej – 150 kcal.

  • Mąka – zamiast jasnej, mocno oczyszczonej mąki użyj mąki pełnoziarnistej. W takiej wersji ciasto będzie równie pyszne i przede wszystkim chrupiące.
  • Ser – zamiast tłustego gatunku sera żółtego użyj mozzarelli. Jedna kulka mozzarelli na pizzę średnicy ok. 30 cm zdecydowanie wystarczy.
  • Sos – zamiast gotowego sosu ze słoika użyj przecieru pomidorowego i dopraw go ziołami
  • Składniki – zamiast bekonu dodaj chudą wędlinę, a resztę składników dodaj po trochu, bez rozmachu :)
  • Dodatki – Sos czosnkowy ze sklepowej półki zamień na domowy sos jogurtowo-czosnkowy. A może trochę rukoli na wierzch? :)


pizza-1442945_960_720

Dietetyk_Aleksandra Jędrych

Aleksandra Jędrych
dietetyk

Nowość! Kuracja Online
×

Napisz do nas!

Umów się na wizytę