Bowl food – miska pełna zdrowia!

Miska pełna zdrowia - Magda Sałacka-01
Od ubiegłego roku można zauważyć znaczną zmianę w trendach kulinarnych. Na różnych portalach społecznościowych pojawiają się zdjęcia jedzenia. Raczej rzadko są to zdjęcia tradycyjnej polskiej kuchni, częściej są to “trendy” dania. Można zaobserwować produkty zawierające zieloną herbatę matcha czy czarne potrawy z dodatkiem węgla aktywnego. Oprócz tych bardzo efektywnych zdjęć jedzenia w nie do końca naturalnym kolorze, trendem jest także jedzenie w misce. Czy faktycznie jest o czym mówić? Czy jedzenie w misce może być wartościowe i ciekawe?

Jedzenie w misce kojarzy nam się głównie z zupą. A przecież często słyszy się, że zupą się człowiek nie naje, bo przecież to sama woda. Więc dlaczego bowl food stało się takim hitem? Jedzenie w misce to nie zupa, jest to miska pełna różnorodnych produktów. Zawiera węglowodany w postaci kaszy, ryżu, komosy czy batatów. Jest także dobrym źródłem białka pod postacią tofu, roślin strączkowych czy ryby. Dodatkowo znajduje się w nim masa warzyw i sos. Jest to mieszanka różnych form produktów. Jedne są gotowane, inne podane na surowo, pieczone bądź smażone. Zjedzenie łyżki takiego dania, powoduje eksplozje naszych zmysłów oraz kubków smakowych. Dobór produktów jest całkiem indywidualny i do miski możemy wrzucić co chcemy. Są to super szybkie dania i bardzo kreatywne, gdyż nie trzeba szablonowo trzymać się przepisu i odważać wszystkich produktów. W internecie krąży wiele odmian, gdzie każdy może znaleźć dla siebie coś interesującego.

Smoothie Bowl


Chyba najbardziej znaną odmianą jest smoothie bowl. Jest to gęsty koktajl, owocowy, warzywny lub owocowo – warzywny, podany w misce. Często dodawane są do niego płatki owsiane, musli, orzechy, migdały czy świeże owoce i zioła. Świetnie sprawdzi się na śniadanie lub jako fit deser. Ma konsystencję półpłynną, więc nie obciąża żołądka, co może być zaletą dla osób aktywnych fizycznie, przed lub po treningu w celu dostarczenia energii. Jest bogactwem różnych składników odżywczych zaczynając od witamin, po składniki mineralne, błonnik, a kończąc na tzw. zdrowych tłuszczach, czyli tłuszczach nienasyconych. Mogą być spożywane przez wszystkich, super sprawdzą się dla wegan, wegetarian, osób na diecie bezglutenowej, czy diecie surowej (raw). Przybierają piękne kolory, przez co mogą uatrakcyjnić posiłek dziecka i jednocześnie zachęcić go do jedzenia nowych, zdrowych produktów.

bowl smootie

Buddha Bowl


Smoothie bowl to nie jedyny możliwy wybór jedzenia w misce. Bardziej wytrawną wersją jest uwielbiana przez wielu Buddha Bowl, czyli tak zwana miska Buddy. Ten termin znajduje się też w angielskim słowniku potocznych, slangowych wyrażeń, gdzie opisany jest jako miska bogato wypełniona różnymi produktami po same brzegi, co powoduje powstanie brzuszka na szczycie, czyli brzuszka Buddy. Jest to świetna forma posiłku do zabrania ze sobą do pracy, zjedzenia w trasie lub w domu. Bogaty w dobrej jakości produkty dostarcza nam cennych składników odżywczych.

Podstawę powinno stanowić coś, co doda energii – może być to kasza gryczana, jaglana lub komosa ryżowa. Dobrze sprawdzi się też dziki ryż czy pieczone bataty. Kolejnym składnikiem powinno byc coś zielonego, do wyboru mamy więc wiele produktów. Jednym z wariantów jest szpinak, może być to też jarmuż, sałata bądź kapusta. Najlepiej sprawdzą się pokrojone liście, co znacznie ułatwi jedzenie. Kolejnym dodatkiem są warzywa, minimum dwa rodzaje. Podajesz je w formie jakiej chcesz, możesz ugotować, zblanszować czy upiec. Ładnie pokrojone sprawią, że twoje danie będzie bardziej apetyczne. Wybierając warzywa sięgaj po różne kolory – potrawa będzie ciekawsza. Ty wybierasz na co masz ochotę, a dodając awokado, cukinię, fasolkę zieloną, pieczarki, marchewkę czy pomidory zmieniasz smak swojego. Pełna dowolność – wybierasz to co lubisz! Teraz trochę białka. Możesz przygotować wersję mięsną lub bez mięsną, wtedy dodaj tofu, soczewicę, ciecierzycę czy fasolę. Sięgnij po ryby, w postaci łososia czy tuńczyka lub wybierz owoce morza. Jeśli nie jadasz mięsa, a lubisz nabiał – wybierz sery, na rynku jest ich tak wiele, że na pewno znajdziesz swój ulubiony smal. Następnie pomyśl o dodatkach. Wybierz pestki lub nasiona. Do ozdoby możesz użyć świeżych ziół. Świetnie sprawdzi się kolendra oraz natka pietruszki. Na koniec nie zapomnij o sosie. Przygotuj go na bazie oliwy z oliwek, soku z cytryny i ulubionych ziół. Jeśli lubisz bardziej orientalne smaki wybierz sos sojowy lub ocet balsamiczny. Dodaj hummus, pesto czy jogurt naturalny. Pamiętaj – w misce ląduje co tylko chcesz, tak by smaki odpowiadały Twoim gustom.

Poke Bowl


W 2017 roku trend ten trafił do Polski prosto z pięknej wyspy położonej na środku Oceanu Spokojnego, czyli Hawajów. Poke Bowl, bo właśnie o nim mowa, to danie, które może zawrócić w głowie. Dlaczego połączenie ryżu, ryby i warzyw skradło nam serce? Poke bowl ( pokebol) kojarzy nam się z kulką do łapania pokemonów :). Na Hawajach danie to jest znane jako miska różnorodnych składników, które ułożone są luzem na ryżu. Każda miska Poke Bowl na Hawajach jest tworzona inaczej, przez co charakterystyczna jest dla danego regionu. Przygotowywana jest na bazie gorącego ryżu, z surową rybą oraz warzywami lub owocami. Wyraziście doprawiona i bardzo aromatyczna, porusza kubki smakowe i jest jednym z narodowych dań na Hawajach. W Stanach Zjednoczonych restauracje wprowadzają wiele modyfikacji, co nie do końca podoba się mieszkańcom hawajów, gdyż danie powinno odzwierciedlać ich kulturę i rejon z którego pochodzi. Jednak ludzie są tak zafascynowani Poke Bowl, że cały czas powstają nowe odmiany.

Jedzenie w misce to wspaniały pomysł na danie do pracy czy na wyjazd. Sami tworzymy warianty, przez co pomysłów może być nieskończenie wiele. Ważne jest by pamiętać o podstawie każdego z nich. Mają być to posiłki bogate w różne składniki odżywcze. Mogą być przygotowane na słodko lub wytrawnie. Świetnie sprawdzą się także, gdy chcemy zachęcić dziecko do jedzenia owoców i warzyw. Dziecko, samemu lub przy pomocy rodzic,a może stworzyć danie, na które ma ochotę. Pozwoli to zwiększyć kreatywność dziecka i dodatkowo zachęcić do jedzenia, bo przecież nic nie smakuje tak dobrze, jak samodzielnie przyrządzony posiłek.

Przepis na pyszne, czerwone Smoothie Bowl

Wartość odżywcza:
  • Energia 425 kcal
  • Białko 13,5 g
  • Tłuszcze 15,4 g
  • Węglowodany 68,1 g
Składniki na 1 porcję:
  • Banan 180 g
  • Truskawki 200 g
  • Jogurt naturalny 200 g
  • Migdały 15 g
Przygotowanie: Truskawki umyć i obrać z szypułek ( 2 pozostawić nieobrane). Banana obrać i pokroić w plasterki zmrozić przez 30 minut. Truskawki i banana zblendować z dodatkiem jogurtu. Przelać do miski. Pozostawione truskawki przekroić na pół, ułożyć na smoothie. Migdały pokroić i posypać na wierzchu.

smoothie bowl-01

Przepis na smakowite, pełnowartościowe Buddha Bowl

Wartość odżywcza:
  • Energia 343 kcal
  • Białko 18,6 g
  • Tłuszcze 14,2 g
  • Węglowodany 41,8 g
Składniki:
  • Kasza gryczana 30 g
  • Tofu naturalne 100 g
  • Cukinia 200 g
  • Kukurydza, konserwowa 30 g
  • Pomidory w puszce 120 g
  • Rukola 20 g
Przygotowanie: Kaszę ugotować w osolonej wodzie. Tofu pokroić w kostkę, zamarynować w sosie sojowym przez 15 minut i podsmażyć na patelni z przyprawą do kurczaka. Cukinię pokroić w półksiężyce i podsmażyć na patelni grillowej z ziołami. Pomidory z puszki podgrzać w garnuszku i doprawić, sos musi odparować. Wszystkie składniki wymieszać.

buddha bowl



Magda Sałacka

Magda Sałacka
dietetyk

Znajdź swój:
Szczęśliwy Sposób Odżywiania



Bibliografia:
Nowość! Kuracja Online
×

Napisz do nas!

Umów się na wizytę