Rodzicu! Zbuduj właściwe nawyki żywieniowe Twojego dziecka

dziecko u dietetyka, dieta dla dziecka, dziecko a zdrowe odżywianie
Wczesne dzieciństwo ma istotny wpływ na rozwój nawyków żywieniowych. Największe znaczenie ma sposób żywienia przekazany przez opiekunów w pierwszych latach życia dziecka. W głównej mierze warunkuje to, jak dana osoba będzie odżywiała się w przyszłości. Jeśli chcesz, by twoje dziecko dbało o prawidłową dietę oraz uniknęło skutków zdrowotnych popełnianych błędów żywieniowych-zadbaj o to zawczasu.

Świeć przykładem
Jaka jest więc twoja rola? Przede wszystkim dawanie dobrego przykładu. Dla dziecka rodzic jest jego bohaterem, chce go naśladować. Jeśli tata mówi: „nie lubię buraków”, dziecko też nie będzie chciało ich jeść. Jeżeli rodzice jedzą smażone mięso, dziecko nie będzie chciało zjeść przygotowanego na parze obiadu. Dla zdrowia twojego potomstwa warto z entuzjazmem zjeść surówkę z marchewki, czy rybę z pary. Dorosłym też wyjdzie to na zdrowie!

Bądź nauczycielem
W miarę rozwoju twojego dziecka przekazuj mu nowe prozdrowotne wiadomości. Do tego celu możesz wykorzystać inspiracje znajdujące się na stronie dziecko.mojdietetyk.pl lub wymyślać własne. Ważne, żeby było to w formie zabawy, a nie wykładu.

Nie traktuj jedzenia jako nagrody Wielu rodziców, gdy dziecko niechętnie je racjonalne posiłki np. obiad, w akcie desperacji mówi: ,,zjedz obiadek, to w nagrodę dostaniesz batonik”. A jak odbiera to dziecko? Myśli: skoro dostanę nagrodę w postaci batonika, to to jest coś dobrego, natomiast obiad jest zły i trzeba za jego zjedzenie coś dostać. W przyszłości, gdy dziecku coś nie wyjdzie będzie pocieszało się jedzeniem, bądź gdy coś mu się uda będzie nagradzało się słodyczami. Skutki takiego mechanizmu zna chyba każdy: nadmierna masa ciała, choroby dietozależne tj. cukrzyca czy miażdżyca.

Zapewnij odpowiednią atmosferę podczas posiłku
W czasie posiłku powinna panować spokojna atmosfera, należy zapewnić dziecku możliwość jedzenia bez pośpiechu. Najlepiej jest spożywać posiłki przy stole, bez rozpraszających bodźców tj. telewizja, komputer czy smartfon. Dzięki temu dziecko nauczy się, że posiłek to nie kwestia przypadku. Musi być on zaplanowany, a nie zjedzony w pośpiechu.

Nie przyzwyczajaj do zbyt słodkich posiłków
Nadmiar cukru w diecie dziecka przyczynia się do rozwoju próchnicy zębów, a także do nadwagi i otyłości. Na ile to możliwe ogranicz spożycie cukru przez Twoje dziecko. Zamiast napojów stosuj soki, najlepiej przygotowane w domu. Koniecznie rozcieńczaj je pół na pół z wodą. Zamiast słodyczy przygotuj na deser sałatkę owocową, koktajl mleczno-owocowy, jogurt z musli, jabłko pieczone z dżemem. Jeszcze lepiej, gdy takie posiłki przygotujecie wspólnie.

Angażując się w edukacje prozdrowotną swojego dziecka możesz osiągnąć sukces-nauczysz twoje potomstwo samodzielnie dbać o swoje zdrowie. Jeśli potrzebujesz pomocy, nie obawiaj się poprosić o pomoc specjalisty. Spotkania z dietetykiem służą wypracowaniu u dziecka i jego opiekunów właściwego sposobu odżywiania, niezbędnego do prawidłowego wzrostu i rozwoju. Edukacja żywieniowa zawsze dostosowana jest do wieku dziecka oraz jego potrzeb, a nauka odbywa się poprzez zabawę.

Marta Heller-Surowiec, dietetyk kliniczny

Nowość! Kuracja Online
×

Napisz do nas!

Umów się na wizytę